Onderzoek

Samenwerking met universiteiten

De jarenlange samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen, vakgroep Orthopedagogiek, sectie Leren en ontwikkelen, heeft een solide stagebeleid voor orthopedagogiekstudenten opgeleverd, gecombineerd met een traditie van toegepast wetenschappelijk onderzoek. SeysCentra werkt eveneens samen met de Universiteit van Maastricht (UMC+). SeysCentra heeft het verrichten van wetenschappelijk onderzoek expliciet in de doelstelling opgenomen. 

Voedselweigering

Wetenschappelijk onderzoek leert dat 76% van de kinderen de behandeling bij SeysCentra afsluit zonder sonde en met volledige orale voeding. De wetenschappelijke samenwerking met universiteiten heeft voor de behandeling van kinderen met voedselweigering geleid tot: 

 

  • het valideren van de behandelingsprocedure; 
  • onderzoek naar het resultaat van de behandeling; 
  • het ontwerpen en toetsen van een meetinstrument om de mate en ernst van voedselweigering vast te stellen; 
  • vervolgonderzoek naar de effecten op lange termijn; 
  • onderzoek naar de tevredenheid bij ouders van behandelde kinderen. 

We vinden het belangrijk om onze opgedane kennis actief te verspreiden door wetenschappelijke publicaties, bij te dragen aan (postdoctorale) opleidingen, landelijke consultatie, deelname aan congressen en symposia en via de media. 

Onzindelijkheid

Voor de behandeling van onzindelijkheid heeft SeysCentra onderzoek uitgevoerd naar: 

 

  • het valideren van de procedure van respons restrictie voor incontinentie voor urine en voor ontlasting overdag;
  • onderzoek naar effectbehoud van de procedure op lange termijn;
  • onderzoek naar factoren die slagen/falen van de procedure van respons restrictie bij de behandeling van onzindelijkheid bepalen;
  • tevredenheidsonderzoek bij ouders.  

Onderzoek toont aan dat de respons restrictie methode langdurig effectief is bij 71% van de behandelingen voor onzindelijkheid voor urine overdag. Kinderen met het syndroom van Down hebben een hogere kans om zindelijk te blijven met deze methode dan kinderen met autisme. Deze laatste groep heeft daarom een meer op het individu aangepaste training nodig. 

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. [ SLUITEN ]